Direktlänk till inlägg 13 november 2013

Insikt

Av Mia Andersson - 13 november 2013 05:52

Vad har jag gett mig in på?! Jag provade  att köra på mina tävlingsvikter i 100 sek och det blev en smärtsam insikt. Jag är stark och uthållig men jag har en lång, och då menar jag lång och tuff väg framför mig. Ska erkänna att jag var lite stöddig och hade högre tankar om hur stark jag var. Blev dock snabbt nedtagen på jorden när jag låg där med 35kg på stången och inte klarade fler än 4. Svidande självinsikt. Men skam den som ger sig! Hinder är till för att övervinnas och mål är till för att nås. Träning när den är som bäst. 


För de som inte vet så innebär fitness five att man tävlar i fem grenar. Alla övningar görs i 100 sekunder och på den tiden ska man göra så många godkända reps man kan. De grenar som ingår är chins, dips, ben, bröst och biceps. Chins och dips kör man med sin egen kroppsvikt. Vikten till de andra grenarna räknas ut utifrån din vikt.  I mitt fall har jag valt att räkna lite högre så jag har lite marginal, det vill säga att jag har räknat ut mina vikter utifrån 60 kg på kroppsvikten. Då jag i vanliga fall pendlar mellan 54 kg och 58 kg så vänjer jag kroppen vid lite tyngre vikter.


Vad klarade jag då när jag testkörde min första dag på resan?

Chins - 1 riktig, 14 negativa

Dips - 3 riktiga, 7 negativa

Knäböj 60 kg - 15 reps

Bröst 35 kg - 4 reps, 8 negativa

Biceps 17,5 kg  - 4 reps, 14 negativa


Tekniken är oerhört viktig för att man ska få godkända reps. När man till exempel kör biceps så ska man stå med ryggen intill en vägg så att man inte tillåts att fuska genom att gunga med kroppen eller rycka upp stången. Och med rätt teknik och utan fusk så blir det otroligt mycket jobbigare. Jobbigare och mer härligt :). 


Nu dags för morgoncykel på #sats. God morgon världen! 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia Andersson - 9 december 2013 12:14

  Jag älskar Nikes slogan men just nu känner jag mig så här. Efter en helg med både med och motgångar så känner jag mig som en sur disktrasa. Både kroppsligt och känslomässigt. Vill helst av allt dra filten över mig i soffan, bli varm och vakna up...

Av Mia Andersson - 5 december 2013 13:06


  Var länge sedan, har varit dålig på att uppdatera mig. Varit en lite turbulent tid privat, sånt man gärna VILL skriva om men som kan göra mer skada än nytta. Den här sidan ska ju trots allt handla om träning och min väg till fitness five, inte m...

Av Mia Andersson - 29 november 2013 08:19


  .....vände det. Äntligen! Tänk att man kan vara så glad över att kunna äta havregrynsgröt. Livet börjar komma tillbaka till min kropp, känner mig lite som en sur urvriden disktrasa just nu men snart är jag på banan igen. Det går långsamt men sna...

Av Mia Andersson - 28 november 2013 08:36


  Dags att äta frukost, hoppas hoppas hoppas att magen vill idag. ...

Av Mia Andersson - 27 november 2013 22:32

  Morgonen känns alltid bättre. Man har vilat under natten och magen har återhämtat sig lite. Morgonträningen gick bra, jag kände mig lite trött men vid gott mod. Men efter en smootie och ett ägg var det kört. Förmiddagen spenderades därför på sof...

Presentation


Strong is the new skinny

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27 28 29
30
<<<
November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards